Prijsverschillen elektrische fiets

Een elektrische fiets is uiteraard duurder dan een gewone fiets, dit komt door de gebruikte technieken. De fiets beschikt over een elektrische motor, een accu, elektronica, bewegingssensors, een accu-controlesysteem (battery management system), enz. Binnen het aanbod elektrische fietsen signaleren we grote prijsverschillen.

Waarom zulke grote prijsverschillen?

 ·         type accu
·         vermogen van de accu
·         gebruikt type motor en vermogen
·         kwaliteit van fabricatie
·         gebruikte materialen
·         keus van fietscomponenten
·         fabricage in het Verre Oosten of Europa

Accu : ingebouwd of uitneembaar?
Wie tot de aankoop van een e-bike overgaat, zal fietsen met een ingebouwde en uitneembare accu tegenkomen. Hoewel een ingebouwde accu fraai oogt, heb je een stroompunt nodig op de plek waar je de fiets stalt. Indien de accu uitneembaar is, heeft dit als voordeel dat je de accu overal kunt opladen, dus ook binnenshuis. De uitneembare accu’s vinden meestal een plek onder de bagagedrager of achter de staande framebuis. Ook zijn er modellen waarbij de accu’s in speciale fietstassen worden vervoerd.  

Motor voor, achter of middenin
Op motorgebied kent de ebike drie varianten. Zo kan de aandrijving in het voorwiel, in het achterwiel of centraal bij de trapas zijn geplaatst. Waar de motor van de ebike is gemonteerd, hangt samen met het soort versnellingen en de keuze voor een open of een gesloten kettingkast. Wie kiest voor een gesloten kettingkast met naafversnelling is aangewezen op voorwiel- of middenaandrijving. De naafversnelling in het achterwiel biedt namelijk geen plaats meer voor een extra motor. Bij een enkel merk is dit wel mogelijk aangezien zij motor en naaf hebben vereenigd. Het voordeel van een naafversnelling is het bedieningsgemak van de versnellingen en de combinatie met een dichte kettingkast. Hiermee is de aandrijving onderhoudsarm. Wel stuurt een fiets met de motor in het voorwiel iets zwaarder.

Bij modellen met derailleur zijn er geen belemmeringen. In de regel zal de fabrikant bij derailleurgebruik voor een motor in het achterwiel kiezen. Het voordeel van een derailleur is het lagere gewicht en de lichte aandrijving. Nadeel van het open derailleursysteem: de aandrijving is onderhoudsgevoelig. De ketting moet gesmeerd zijn en blijven om beschermd te zijn tegen roestvorming.

Over het algemeen ervaart de gebruiker een achterwiel aangedreven fiets natuurlijker, je krijgt als het ware een extra duwtje. Bij een voorwielaangedreven fiets word je meer voortgetrokken en heb je eerder last van wielspin bij een gladde ondergrond. De plaatsing van de motor in het midden van het frame bij de trapas heeft als voordeel dat de aandrijving direct oppakt en snel reageert.

De accu’s
Een accu wordt gekenmerkt door spanning, uitgedrukt in volt en capaciteit, uitgedrukt in ampère-uur. Voor de accu van een elektrische fiets geldt: hoe meer volt de accu heeft, hoe meer vermogen hij kan opbouwen. En hoe meer ampère-uur er beschikbaar is, hoe groter de afstand die je kunt overbruggen met ondersteuning van de motor. Ampère-uur van een accu kun je in feite vergelijken met de benzinetank van een auto. Hoe groter de tank, des te meer actieradius.

Actieradius
De actieradius is altijd een hot item, niet alleen bij de fabrikanten maar ook onder e-bikers zelf en iedereen die een e-bike wil aanschaffen. In eerste instantie hangt de actieradius af van de capaciteit van de accu. Met een accu van 16 amp/u heb je de dubbele capaciteit in vergelijking met een accu van 8 amp/u. De actieradius zal dus in de regel ook het dubbele zijn bij een accu van 16 amp/u. Als algemene norm kunnen we aanhouden dat je 4 à 6 km kunt afleggen per amp/u. Een batterij van 10 amp/u zal onder gunstige omstandigheden een actieradius hebben tussen de 40 en 60 kilometer.

Niet de snelheid, maar wel het percentage hulp dat je verlangt van de motor bepaalt in grote mate de actieradius van de elektrische fiets. Voorbeeld: een persoon die 15 kilometer per uur rijdt met 80% assistentie zal minder ver rijden dan een persoon die 25 kilometer per uur rijdt, maar slechts 40% assistentie verlangt.
Welke factoren hebben invloed op de actieradius:

    ·         Vlak terrein of heuvelland
    ·         Bandendruk
    ·         Buitentemperatuur
    ·         Gewicht bestuurder
    ·         Gebruik op platteland of in de stad (veel stoppen en starten)
    ·         Leeftijd van de accu en hoeveel ladingcyclussen

 

Kijk ook bij onze actuele *Acties* of er momenteel een leuke actie van toepassing is!